У колядках оспівано образ Бандери: винниківчанка-науковиця Ольга Харчишин про детонатор вибуху його популярності

У колядках оспівано образ Бандери: винниківчанка-науковиця Ольга Харчишин про детонатор вибуху його популярності

Пісня «Батько наш Бандера» стрімко поширилася соціальними мережами, а приспів  став популярним мемом. Під час різдвяних свят звучать чимало колоритних колядок, проте не усім відомі варіанти, в яких оспівано образ Провідника української нації Степана Бандери. Про це розповіла мешканка Винник Ольга Харчишин – фольклористка з Інституту народознавства НАН України, кандидат філологічних наук. Образ Бандери у

Пісня «Батько наш Бандера» стрімко поширилася соціальними мережами, а приспів  став популярним мемом. Під час різдвяних свят звучать чимало колоритних колядок, проте не усім відомі варіанти, в яких оспівано образ Провідника української нації Степана Бандери.

Про це розповіла мешканка Винник Ольга Харчишин – фольклористка з Інституту народознавства НАН України, кандидат філологічних наук.

Образ Бандери у колядках

В одному із варіантів колядки «Нова радість стала» маємо такі два мотиви: Бандера просить Ісуса допомоги «сю комуну вигнати із краю» та люди моляться за «Бандеру-тата, щоб він вигнав з України проклятого ката»:

А Степан Бандера на се споглядає

Здоймив руки до Ісуса, Ісуса благає:

«Ісусе мій милий! Я тебе благаю:

Поможи ми сю комуну вигнати із краю».

Комуна втікала, ліси ся хилили,

Люди вклякли на коліна – Богу ся молили:

«Богу ся молили за Бандеру-тата,

Щоб він вигнав з України проклятого ката».

А в колядці «По всьому світу йде добра новина» Бандеру оспівано як посланця Господа:

А Господь наш добрий подивився з неба –

Післав нам Бандеру, бо нам його треба.

Бо нам із Бандеров дуже добре бути:

Мусим Україні воленьку здобути!

Як в колядках господар зображений головою Роду, так «Бандера-тато» та «Бандера – посланець Господа» символізує ідеал народного оборонця та спасителя.

Чому образ Степана Бандери став зараз таким популярним?

Ольга Харчишин пояснила, що образ визначного політичного діяча, Провідника ОУН Степана Бандери виник у фольклорі вже понад 80 років тому. Відтоді він поступово набував символічних рис. Спочатку в повстанських піснях 1940-1950-х рр. Бандера виступав як «провідник народу», який «веде» за визволення України від усіх «катів».

У другій половині ХХ ст.  і до 1991 р. згадки про Бандеру та бандерівців у піснях були протестом проти тоталітарної системи СРСР.

Після 1991 р., відколи загострилась увага суспільства до історичної пам’яті, до героїв ОУН-УПА, молодь почала асоціювати образ Бандери з усім цим поколінням борців за Україну. Відтак аж тоді з’явився образ Бандери-батька як національного лідера в боротьбі за державну незалежність України.

«Особливо виразно образ «Бандери-батька» постає вже в ХХI cтолітті, у часи двох Майданів та в умовах російської війни проти України. Активними його популяризаторами є молодіжні середовища: студентство, національно-патріотичні організації, футбольні фани «ультрас». Зараз ми спостерігаємо, як образ Бандери-батька в сучасній пісні

Батько наш – Бандера, Україна – мати,

Ми за Україну будемо воювати

набув мегапопулярності серед широких кіл українців.

На мою думку, це знак зрілості українського суспільства, готового захищати Україну збройним шляхом і передусім власними силами, як заповідав Степан Бандера. А детонатором вибуху популярності образу цього видатного діяча стала панічна реакція московських пропагандистів, яка тільки роздмухала багаття колективного спротиву українців у бажанні героїзації Степана Бандери та самоідентифікації як бандерівців-захисників України», – вважає Ольга Харчишин.       

Фото: ukrainer  

visnyk
ADMINISTRATOR
PROFILE
Лариса КУБСЬКА

Дивіться також

Залишити коментар

Ваш email не буде опубліковано. Обов'язкові поля позначено *

Cancel reply

Останні новини