Правові акценти. Якісний відпочинок: як не потрапити в тенета туристичних компаній-«одноденок»

Правові акценти. Якісний відпочинок: як не потрапити в тенета туристичних компаній-«одноденок»

Літо в розпалі. Багато громадян планують відпочинок в Україні чи за кордоном, звертаючись за послугами до туристичних фірм. Трапляється, що планують одне, а реальність виглядає зовсім по-іншому. Що потрібно врахувати при виборі туристичної фірми? Із цим запитанням ми звернулися до партнера рубрики «Правові акценти», начальника відділу правопросвітництва та взаємодії з суб’єктами надання первинної правової допомоги

Літо в розпалі. Багато громадян планують відпочинок в Україні чи за кордоном, звертаючись за послугами до туристичних фірм. Трапляється, що планують одне, а реальність виглядає зовсім по-іншому. Що потрібно врахувати при виборі туристичної фірми? Із цим запитанням ми звернулися до партнера рубрики «Правові акценти», начальника відділу правопросвітництва та взаємодії з суб’єктами надання первинної правової допомоги Першого львівського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Ростислава Завади.

  • Насамперед потрібно розуміти, що туристичні послуги можуть надавати або туристичні оператори або туристичні агенти. Туристичні оператори – юридичні особи, створені  згідно  із  законодавством  України,  для яких виключною  діяльністю є організація та  забезпечення  створення  туристичного продукту,  реалізація  та  надання  туристичних  послуг,  а  також посередницька діяльність із надання характерних і супутніх послуг, які отримали ліцензію на туроператорську  діяльність.

Туристичні агенти  –  юридичні   особи, а також фізичні особи – суб’єкти підприємницької діяльності,  які здійснюють посередницьку діяльність  із  реалізації  туристичного  продукту туроператорів і туристичних послуг інших суб’єктів туристичної діяльності, а також посередницьку  діяльність  щодо реалізації характерних та супутніх послуг.

Після того, як визначились із туристичним оператором (або туристичним агентом), потрібно  переконатися, що фірма не є «одноденкою». У розпал сезону на ринку можуть з’являтися компанії-шахраї: вони збирають гроші в довірливих туристів і просто зникають. Тому, якщо ви звертаєтеся в нове і незнайоме вам агентство, попросіть показати вам ліцензію або ж чинний договір із туристичним оператором. Можна також зателефонувати на гарячу лінію туроператора для уточнення питання щодо договірної співпраці з конкретним турагентом, а самого турагента перевірити за відкритими реєстрами (Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Єдиний державний реєстр судових рішень; реєстри на сайті Державної фіскальної служби України).

Намагайтеся отримати найбільш точну інформацію про фірму. Зверніть увагу на те, наскільки співробітники турфірми відкриті до спілкування і готові відповідати на всі ваші запитання, надати для ознайомлення документи, які ви просите.

Якщо турагент не може чітко відповісти, наприклад, як буде організовано харчування в готелі, за що вам доведеться доплачувати, які екскурсії включені у вартість туру, а далі зафіксувати усе це письмово в договорі, це говорить або про некомпетентність співробітника, або про те, що вам не хочуть чи не можуть надати повну інформацію, яка б, можливо, відвернула вас від придбання туру. У будь-якому випадку ви ризикуєте, щонайменше, виявити під час відпустки, що за низку послуг потрібно доплачувати, або ж їх просто не можуть надати на тому рівні, на який ви розраховували. У найгіршому – ви узагалі не отримаєте такий бажаний і довгоочікуваний відпочинок.

Ще один важливий нюанс – туристична фірма повинна мати службове приміщення (офіс), яке відповідає таким вимогам: має інформаційну вивіску або зовнішню рекламу із зазначенням найменування згідно з установчими документами та логотипу (за його наявності); при вході в службове приміщення туристичній фірми розміщується інформація про графік роботи.

  • А якою інформацією має бути наповнений «Куточок споживача»?
  • «Куточок споживача» має бути вкомплектований із таких документів: копія ліцензії на здійснення туроператорської діяльності; копія виписки з Єдиного державного реєстру про реєстрацію суб’єкта господарювання; копія довідки банківської або іншої кредитної установи про підтвердження фінансового забезпечення відповідальності туристичної фірми; відомості про працівників: прізвище, ім’я, по батькові керівника, його заступників, головного бухгалтера, менеджерів; книга відгуків та пропозицій громадян; ліцензійні умови; адреси та телефони центрального та місцевого органів виконавчої влади в галузі туризму, територіального управління у справах захисту прав споживачів, перелік номерів телефонів, факсів туристичної фірми.
  • Ще одним важливим моментом є підписання договору про надання туристичних послуг. На що варто звернути увагу в цьому документі?
  • Потрібно уважно вивчити договір, що наданий туристичною фірмою, і, за потреби, наполягти на його коригуванні – на практиці фірми іноді йдуть на поступки. Договір обов’язково укладається письмово, затверджується печаткою і підписами сторін.

Обов’язково уважно читайте договір. В ньому повинні бути вказані: назва країни, місце призначення подорожі; дату початку і закінчення подорожі; транспортні засоби, які використовуватимуться під час подорожі, їх клас і комфортність; назву готелю, в якому будуть розміщені туристи, її місцезнаходження, класність, категорію номерів з переліком послуг; систему харчування (повний пансіон, напівпансіон, «шведській стіл», тільки сніданок тощо); вартість  туристичної подорожі в гривнях та іноземній валюті; маршрут і програму екскурсій на кожен день перебування з визначенням їх терміну і тематики. Якщо екскурсію надаються за додаткову плату, то це має бути зазначено. Також мають бути прописані візові та медичні вимоги в країні перебування тощо.

Особливу увагу просимо звернути на пункт «відповідальність фірми за виконання умов договору» і перевірити наявність гарантій отримання якісних послуг, чи включений страховий збір і які умови страхування.

  • Часто буває, що турфірми не дотримуються взятих на себе зобов’язань. Яким чином можна отримати компенсацію за завдані незручності?
  • Якщо хоча б один пункт договору не виконаний, громадяни мають повне право на відшкодування матеріальних збитків. Це можна зробити і досудовому, і в судовому порядку.

При досудовому врегулюванні спору потрібно підготувати письмове звернення до туристичної фірми з вимогою відшкодувати завдані вам невдалою туристичною мандрівкою збитки. В даній письмові заяві повинно бути викладено обставини справи. В довільній формі потрібно описати свої взаємовідносини з туристичною фірмою: які умови вам обіцяли (і за що сплатили), та в які умови ви насправді потрапили. При цьому потрібно посилатись на наявні докази, аби претензія мала переконливий вигляд.

Наступний пункт – розрахунок претензії, тобто, розрахунок збитків, які спричинено невиконанням або неналежним виконанням турфірмою зобов’язань. Тут варто пам’ятати, що збитки можуть бути матеріального або морального характеру. Матеріальні збитки – це і прямі затрати, які понесли в зв’язку з невиконанням або неналежним виконанням туристичною фірмою своїх зобов’язань. Прикладом матеріальних збитків можуть бути  витрати на таксі, якщо всупереч умовам договору вас не зустріли; різниця у вартості послуг готелю: сплачених і фактично отриманих.

Моральною шкодою є втрати немайнового характеру внаслідок моральних чи фізичних страждань або інших негативних явищ, заподіяних особі незаконними діями чи бездіяльністю інших осіб.

  • Зазвичай добровільно повертати кошти за ненаданий чи наданий неналежної якості туристичний продукт туристичні агенти, а, інколи, й туроператори, не поспішають. Що робити, щоб таки отримати компенсацію?
  • Туристам необхідно звертатися за захистом власних прав й відшкодуванням завданої шкоди до суду. У цьому випадку потрібно подбати й про забезпечення позову, не забуваючи про існуюче фінансове забезпечення цивільної відповідальності туроператора чи турагента.

Туристи часто не знають, що відповідно до ч.1 ст.15 Закону України «Про туризм» з метою забезпечення прав і законних інтересів громадян – споживачів туристичних послуг – туроператор і турагент зобов’язані здійснити фінансове забезпечення своєї цивільної відповідальності (гарантією банку або іншої кредитної установи) перед туристами.

Відповідно до ч.3 ст.15 Закону України «Про туризм» турагент для покриття своєї відповідальності за збитки, що можуть бути заподіяні туристу в разі виникнення обставин його неплатоспроможності чи внаслідок порушення процесу про визнання його банкрутом, та які пов’язані з необхідністю відшкодування вартості ненаданих послуг, передбачених договором, повинен надати підтвердження фінансового забезпечення своєї відповідальності (гарантію банку або іншого кредитного закладу) перед туристом, в установленому порядку.

Мінімальний розмір фінансового забезпечення турагента має становити не менше ніж 2000 євро. Для туристичних операторів ця сума є ще більшою: мінімальний розмір фінансового забезпечення туроператора має становити суму, еквівалентну не менше ніж 20000 євро. Розмір фінансового забезпечення туроператора, який надає послуги виключно з внутрішнього та в’їзного туризму, має становити суму, еквівалентну не менше ніж 10000 євро.

visnyk
ADMINISTRATOR
PROFILE
Розмовляла Лариса КУБСЬКА

Дивіться також

Залишити коментар

Ваш email не буде опубліковано. Обов'язкові поля позначено *

Cancel reply

Останні новини